A szektavezérek hétparancsolata
1978 november 18-áig nem sok ember hallott Guayanáról, e csöppnyi  latin-amerikai országról. Még kevesebben tudtak arról, hogy Jim Jones  tiszteletes létrehozta a "hívők modell-közösségét" a guayanai  dzsungelben. Ám az említett napon e közösség 914 tagja tömeges  öngyilkosságot követett el. Jones ciánnal mérgezett gyümölcskoktélt  osztott híveinek, arra szólítva fel őket, hogy igyák meg, mert a CIA  hamarosan támadást intéz a közösség ellen, s helyesebb, ha forradalmi  halált halnak. A felnőttek először a gyerekeiknek adtak az italból,  aztán itták meg.
A szektatagok viselkedése titokzatos és rémisztő. A Sun Myunk Moon  tagjai időről-időre tömeges esküvőt tartanak, a házastársakat Moon  szektavezér és munkatársai jelölik ki - azelőtt sose találkoztak. Az  Isten Gyermekeinek David Berg szektája tagjai mindenüket a gyülekezetnek  adják, s a templom mögött százszám sorakoznak a kocsik,  motorkerékpárok, kisteherautók: a tagok adományai. Az Armageddon Templom  egyik híve leugrott egy fáról és halálra zúzta magát, mert azt hitte:  annyira megtisztult, hogy már tud repülni. Más szektatagok kéz a kézben  körbeülnek, s elektromos áramot vezetnek önmagukba, hogy lássák, meddig  bírják, mert "minden anyag az istentől való".
Sokan úgy vélik a szektatagok "agymosásban"  részesültek. Állítólag a kínai kommunisták alkalmazták e rémületesen  hangzó beavatkozást az amerikai hadifoglyokon, a koreai háború idején.  Azóta az "agymosás" szót a titokzatosság köde lengi be, a rejtélyes,  exotikus és ellenállhatatlan rábeszélő technikák jelzője lett. A tévé-  és mozifilmekben az agymosás alanyait úgy ábrázolják, mint akik hipnotikus transzban vannak - ez tökéletesen félrevezető.
A szekták és mozgalmak - bármennyire rejtélyesnek tűnnek - kizárólag a  könyvünkben leírt rábeszélő technikákat alkalmazzák, méghozzá szokatlan  rendszerességgel és alapossággal. Pusztán azért, mert a végeredmény  néha drámai és bizarr, a szekták eszközeit nem érdemes misztifikálni. Ha tehát az olvasó arra készül, hogy szektavezér legyen, hét bombabiztos taktikát ajánlunk föl neki.
1. 'Teremts sajátos társadalmi valóságot.'  A szektateremtés első lépése az, hogy elvágjuk a kívülről érkező  információk útjait, s megteremtjük a szekta saját társadalom- és  világképét. A szekta székhelye legyen eldugott helyen, egy oregoni  farmon, egy guayanai őserdőben, egy külvárosi házban. A tagok postáját  cenzúrázni kell. A nem tag rokonok ne jöhessenek látogatóba. A "hívők"  és a többi ember között szigorú határvonal húzandó, méghozzá lehetőleg  fizikailag is, és szellemileg pedig minden kívülállót "sátáninak" kell  tekinteni.
A szekta nézőpontjából megteremtett világkép eligazítja a hívőket az  élet eseményeinek megítélésében. Jim Jones például azt tanította a  híveinek, hogy a nukleáris háború minden pillanatban kitörhet, s az  országban tombol a rasszizmus. E borzasztó világban csak úgy élhet az  ember, ha minden pillanatban készen áll a halálra. Öngyilkossági  gyakorlatokat tartottak. Moon az Isteni Alapelvről prédikált nyájának,  eszerint az isteni kegyelem csak bűnbánattal, áldozatokkal és az új  messiás ( Moon ) imádatával érhető el. David Berg, akit a hívei Mózesnek  neveznek, számozott levelekben írta le a szekta ideológiáját és  világképét, kifejtvén például, hogy a tagok a törvény fölött állnak,  semmi akadálya tehát, hogy lopjanak és hazudjanak a templom érdekében - a  világ amúgy is rothadt; mellesleg a Berggel folytatott nemi élet is  üdvözítő.
Ha egy pillanatra elfogadod a szekta hiedelmeit, érezheted, milyen hatalmas kényszerítő erővel rendelkeznek. A szektatag számára értelmetlen világ először akkor tűnik logikusnak, amikor a mozgalom álláspontját magáévá teszi.
Segíti a szekta világképének kialakulását a saját nyelv és zsargon alkalmazása  is. A Divine Light Mission tagjai egymást "satsang"-nak és  "darshan"-nak nevezik. Moon az elkárhozottakat ( a kívülállókat ) "égi  eltévelyedett"-nek hívja. A szcientológia hívői szerint a lélek (  "thetan" ) különböző életek során különböző eltévelyedésekbe (  "engram"-okba ) keveredik. Egy jól szövegezett "szótár" kliséi (  "polgári mentalitás"; Krishna öntudat"; "Isten nevében", stb. )  segítenek a dolgok pozitív és negatív címkézésében, s eltompítják a  kritikus gondolkodást. Van még egy ismert szabály, melyet érdemes  betartani a világkép kialakításakor: 'ismétlés a tudás anyja', s a kitalálást valósággá változtatja.
2. 'Képezz vakcsoportot.' A  vakcsoport technika révén elkülönítheted a szekta tagjait és a  kívülállókat, arra emlékeztetve híveidet: "Ha kiválasztott akarsz lenni,  tégy úgy, mint egy kiválasztott. Aki nem tartozik közénk, az bűnös és  kárhozott." Love Israel, az Armageddon Templomának feje, azt tanítja  híveinek, hogy ő a "király", "Isten és a hívek összekötője". Őrá kell  hallgatniok: "Ne a te kis szellemedet használd, hanem a nagy közös  családi szellemünket. Mi vagyunk a te agyad." Love Israel pontosan érti a  vakcsoport-technikát, mely a társadalmi azonosság tudatát teremti meg.  Aki a szektához csatlakozik, az kiszakad a régi világból, s elfogadja az  új azonosságot. Akár új nevet is választhat: a Philadelphiában székelő  MOVE mozgalom valamennyi tagja az Afrika vezetéknevet vette föl; az  Armageddon Templomának hívei egyöntetűen Israelnek nevezik magukat. Az  Isten Gyermekei bibliai neveket használnak, s az új csatlakozóknak meg  kell tanulniuk három sort a Bibliából, így erősítvén összetartozásuk  tudatát. A Hare Krishna vallói narancsszínű viselettel és sajátos  diétával különülnek el. Moon követőinek nincs saját ruhájuk, hanem  mindenki hordja mindenkiét, a szennyeset beadják a közösbe s onnét  kapnak tisztát. Az új nevek, a ruha, a szokások, a külső jegyek mind az  alapkérdést szolgálják: mit jelent a csoport-tagság? - az  "újszülöttség", ahogyan a Divine Light Moon Mission hívja. A kiválasztottság a tagság velejárója, következésképp folytatnod kell az azonosulást új életeddel - vagyis az engedelmeskedést.
A vakcsoport-technikával együtt jár a gyűlöletesek csoportjának kijelölése  ( a kívülállókból ). Isten Gyermekei a szüleiket gyűlölik. Az egyik  számozott levél szerint nem a szülők az igazi család, hanem 'mi', a  szekta. A koreai háborúban az amerikai hadifoglyoknak kínai "agymosóik"  azt tanították, hogy a kapitalista rendszer korrupt. Moon szerint csak  az ő hívei fognak föltámadni. Armageddon Templomában úgy tudják: a világ  "elátkozott". A "rosszak" csapatának létrehozásával két cél érhető el: A  szektatagokban erősödik a jó érzés ( "Örülök, hogy nem vagyok olyan,  mint azok" ), s nő a félelem, nehogy eltávolítsál a csoportból ( " és  nem is akarok olyanná válni" ).  
Ha a vakcsoport-technikát megfelelően alkalmazzák, könnyű elhitetni a tagokkal, hogy a boldogság egyetlen útja a szektán belül van, s viszonylag egyszerű a külvilágot félelmetes színben föltüntetni.  
3. 'Teremts elkötelezettséget a disszonancia csökkentésével.'  A szekták a tagok engedelmessége érdekében a növekvő elkötelezettség  spirálját hozzák létre. Először kis kéréseket kell teljesíteni, majd  egyre nagyobbakat. Ezen a lépcsősoron jutottak el Jim Jones hívei a  tömeges öngyilkosságig. Jim Jones hatásos szónok és prédikátor. Első  lépésként könnyen rávette híveit az adakozásra. Később nagyobb  áldozatokat kért a templom javára. Arra is fölszólította híveit, hogy  lojalitásukat újra és újra bizonyítsák, írjanak alá például üres  "bűnbevalló blankettákat", és ismerjék be homoszexualitással vagy  szexuális aberrációkkal kapcsolatos gondolataikat. "Ha tényleg a templom  hívei vagytok, mindenre legyetek hajlandóak annak kedvéért." Jones  eladatta velük a házaikat, s a pénzt föl kellett ajánlaniuk a templom  számára. Nemsokkal ezután a szektatagok egy része fölégetett minden  hidat, s hátrahagyva barátaikat és rokonaikat, új életet kezdtek  Guayanában. Nemcsak keményen dolgoztak ott, hanem az ellenvélemény  lehetőségét is föladták, hiszen csupa hívő körében éltek. A következő  fokozat: Jones erőszakoskodott több férjes asszonnyal, akik kelletlenül,  de engedelmeskedtek, és a szektavezér elvállalta gyermekeik atyaságát.  Végül - utolsó előtti lépcsőként - színlelt öngyilkosságokra  kényszerítette a híveit. Egyik lépés sem volt nagy ugrás.
Mint láttuk, a kezdeti elkötelezettség folytán kellemetlen érzés  volna a későbbi - komolyabb - kérés visszautasítása. Az első lépések  ésszerűségét igazolandó, az ember egyre többre és többre hajlandó.  Önbecsülésünk fönntartása és a disszonancia csökkentése érdekében az  ésszerűsítés csapdája komoly rábeszélő erőként lép működésbe. E csapdát  másként is fölhasználják a szekták céljaira. A bűntudatod csökkenthető,  ha mindenedet fölajánlod a templomnak. Ha a szektavezér akaratod  ellenére szexuális szolgáltatásokra kényszerít, megkönnyebbülhetsz a  gondolattól: erre az önfeláldozásra a szektának szüksége volt. A  kívülállók (például a szülők) iránti kegyetlenség kellemetlen érzése  csökkenthető, ha elhiszed, hogy még nagyobb kegyetlenségre volna  szükség. Ha mindened a szektának adod, fontos, hogy áldozatod nemességét  átéld - különben ostobaságnak érzed, amit tettél. Ne feledjük: akik ilyesmit cselekszenek, mindig magyarázattal tartoznak a külvilágnak, ezért olyan fontos számukra az önigazolás. Mindez az ésszerűsítést magasabb sebességfokozatba kapcsolja.
4. 'A vezető hitelességének és vonzóságának megteremtése.' A legtöbb szekta kialakítja a maga mítoszait, elsősorban a szektavezérről szóló históriákat,  melyek szájról-szájra járnak. Moon születését (melyre az észak-koreai  Pyung-bukban került sor) például a szektabéli krónikások Jézuséhoz  hasonlítják - mindketten éjjel jöttek a világra, kicsi és ismeretlen  falvakban, s egy-egy új korszakkezdődött. Amikor Moon 16 éves lett,  megjelent neki Jézus, és azt mondta: "Te leszel az emberiség megmentője,  mint Krisztus második megtestesítője." A Divine Light szekta úgy  tartja, a vezér, Maharaj Ji, már gyerekkorában is szellemi vezető és  tanító volt, így lett egy indiai szent család feje. "Kicsoda a Guru  Maharaj Ji?" - kérdezi a szekta "katekizmusa", s meg is felel rá: "Az  Isten." Az Isten Gyermekeinek vezére, David Berg már az anyaméhben  Mózesnek, Jeremiásnak, Dánielnek és 'Dávidnak' készült, s az ő ereje  "oly végtelen, hogy elég kimondanod a nevét, a sátán máris fővesztve  menekül. Nincs oly erő a Földön, mely dacolhatna ővele." Tehet az épeszű  ember mást, mint hogy engedelmeskedjék neki? Éppen erre szolgálnak a  mítoszok.
5. 'Küldd híveidet hittéríteni.' A kívülállók térítésével új tagokat szervezhetünk be. De talán ennél is fontosabb, hogy mások rábeszélése során a tagok meggyőződése (ön-rábeszélése) tovább erősödik, hiszen a szektához tartozásuk előnyeit újra meg újra el kell mondaniuk.  A hittérítés során a tagok támadásokat és sértéseket is hallhatnak a  szektával kapcsolatban. Védelmezvén a saját álláspontjukat, megtanulják,  hogyan cáfolják meg a legkülönbözőbb ellenérveket, vagyis beoltják  magukat az ellenvélemény-képződés ellen.
6. 'Tereld el a szektatagok "nem kívánatos" gondolatait.'  A szekták alapelveinek többségét nehéz komolyan venni - de nem olyan  nehéz elfogadni. A szekta tagjai - különösen az újdondász - valószínűleg  megkérdőjelezi egyiket-másikat, például azt, hogy érdemes-e napi  tizenhat órát dolgoznia, továbbá új sportkocsijáról és minden egyéb  értékéről lemondania a szektavezér javára? Ismerjük már a mondást: "Ha  nincs mit mondanod, énekeld el!" Hogyan másképp? Legjobban így terelheti  el a szektavezér a figyelmet, s akadályozhatja az alapelvek  megkérdőjelezését. Az Isten Gyermekei kombinálják a taktikákat. Először  is, sosem hagyják magára az újonnan beszervezettet, nehogy  elgondolkodjék, a "tréner" mindenüvé követi, még a vécére is, miközben  megafonokból állandóan bibliai sorok és a számozott levelek harsognak.  Az új tag nem ehet, nem ihat, nem alhat; éhesen, szomjasan, fáradtan  nehéz gondolkozni. Ted Patrick, aki nagy sikereket ért el különböző  szektatagok "átprogramozásában", kipróbálta és leírta, hogy milyen:
Eleinte majd megőrülsz egy kis csöndért - legalább öt percnyi nyugalomért és magányért. Aztán az érzékeid eltompulnak, hozzászoksz a folyamatos zajhoz. Ahogyan fáradsz, egyre kevésbé fogod föl, hogy mit mondanak. Már nem hallasz önálló szavakat, csak értelmetlen zagyvaságot. Azt hiszem, a "programozás" akkor kezd hatásossá válni, amikor a tudatos elme abbahagyja a működést a fáradtságtól, s a propaganda akadálytalanul hatolhat be a tudatalattidba.
Vannak más lehetőségek is a szektával kapcsolatos ellenérvek  elfojtására. Az éneklés és a kántálás szintúgy megakadályozza, hogy  azoknak szövegén túl bármi másra gondoljunk. Az olyasfajta meditációk,  amilyenekre a Divine Light Mission kéri újdonsült tagjait - órákig  próbálják elképzelni a fényt, a zenét, az ízeket, a létezés ősi  vibrációit -, lekötik az elmét, s így nem töprenghet földi gondokon. A  szüntelen tevékenység (hittérítés, főzés, takarítás) tovább korlátozza a  személyes reakciókat és az alapos mérlegelést. Amint az új tag  elfogadja a szekta ideológiáját, a feladat az, hogy a jövőben se tegye  mérlegre a szektához tartozás előnyeit. Ez elérhető úgy is, ha  kijelentjük, hogy a nem kívánatos gondolatok a sátántól származnak. Ha  például egy tag kétségbevonja a vezető valamelyik döntését, akkor ő  nyilvánvalóan Isten ellen való, vagy egyenest a sátán küldöttje, s  megbüntetendő. A Hare Krishna híveinek hideg vízben kell zuhanyozniuk,  naponta többször, hogy gondolataik elterelődjenek a szexről. Igy a hívők  lényegében önmaguk cenzoraivá lesznek. Ha ez nem elég, gorombább  taktikák következnek. Jim Jones arra kötelezett egy nőt, hogy mások  szeme láttára közösüljön valakivel, akit utált, büntetésül helytelen  gondolataiért. A nézők is érthették az üzenetet: tartsd kordában a gondolataidat, vagy legalább tartsd meg őket magadnak.
7. 'Érd el, hogy a szektatagok egy fantomra összpontosítsanak.' A sikeres szektavezér mindig bedobja az ígéret földje képzetét, s egy jobb világot ígér  a híveknek. Moon szektájának tagjai a "második megváltót" imádják,  következésképp biztosított, hogy ha eljön az ideje, feltámadhatnak. Jim  Jones San Francisco egyik szegény negyedének lakói számára a guayanai  Jonestownt ajánlotta lakóhelyül, mert ott ugyan keményen kell  dolgozniuk, de "kényelmesen élhetnek, lesz házuk, iskolájuk, úszhatnak,  halászhatnak." Már a tizenkilencedik századi Oneida kommuna is azért  küszködött, hogy fölépítse a mennyeket itt a földön. A Divine Light  Mission hívői mindent elkövetnek, hogy meglássák a fényt meditációjuk  során, s "újszülöttek" lehessenek - mindehhez csupán Maharaj Ji iránti  odaadásra van szükség. A Hare Krishnások azt hiszik, éneklésük és  kántálásuk megállíthatja az emberiség hanyatlását. L. Ron Hubbard  szcientológiai szektájának tagjai a "tisztaság" állapotának eléréséért  küzdenek, s ezért hajlandóak szcientológiai tanfolyamokat végezni,  komoly tandíjért, s a legájtatosabbak akár havi 15000 dollárt is  fizetnek.
Ha egy fantomra irányítjuk a csoport vigyázó szemét, könnyen  biztosíthatjuk az elkötelezett munkavégzést a csoport érdekében, a hívők  nem merik abbahagyni a szorgoskodást nehogy ők - vagy az emberiség  tagjai - elveszítsék a fantom ígért díjat. Moon hívei átlagosan heti 67  órát dolgoznak a szektáért. Valószínűleg az új tagokat ez letöri, de a fantom biztosítja a reményt, erős motívumként, s értelmet ad a vállalt missziónak.
 

 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése